سئو چیست؟
نوشته شده توسط : علیرضا نیاکی

مطمئنا بارها کلماتی را در موتورهای جستجو (مانند گوگل) وارد کرده‌اید. لیستی از نتایجی که مرتبط با انتخاب نوع کلیدواژه‌ی موردنظر شما بوده است را دریافت کرده‌اید. تمام وب‌سایت‌هایی که در این صفحات ظاهر می‌شوند، نتیجه‌ی بهینه سازی وب‌سایت‌ها می‌باشد.

در واقع سئو همان تاثیر گذاری بر موتورهای جستجو می‌باشد، به نوعی می‌توان گفت محتوایی که در وب‌سایت‌ها قرار داده می‌شود به‌منظور ایجاد ترافیک و کسب رتبه بهتر و بالاتر نسبت به دیگر وب‌سایت‌ها با همان کلیدواژه‌های مشترک است.

اگر در ابتدای راه هستید، این مقاله می‌تواند برای سئو وب‌سایت شما موثر واقع شود، با ما همراه باشید:

  1. برای شروع در رابطه با کلیدواژه‌های مرتبط با حوزه فعالیت خود تحقیق کنید.
  2. بعد از انتخاب کلیدواژه‌ی خاص خود، در محتوای وب‌سایت خود استفاده کنید.
  3. برای اینکه سریع‌تر به هدف خود برسید، خوب است محتوا را در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، تویتر و همچنین گوگل پلاس به اشتراک بگذارید.

گوگل چگونه اعتبار و مرتبط بودن صفحه‌ی وب‌سایت‌ها را تشخیص می‌دهد؟

  • گوگل با آنالیز چند عملکرد در محتوا ی وب‌سایت شما، با توجه به نوع کلید‌واژه‌ها و محتوایی که براساس همان کلیدواژه‌ها نوشته‌اید، مرتبط بودن صفحه‌ی وب‌سایت شما را تشخیص می‌دهد.
  • گوگل اعتبار صفحه وب‌سایت شما را با توجه به معتبر بودن لینک‌هایی که در محتوای خود قرار داده‌اید تشخیص می‌دهد.

از نظر آنالیزهای گوگل، لینک‌ها حکم رای را دارند، با این تفاوت که این کیفیت لینک به‌کار برده‌است که به وب‌سایت شما اعتبار می‌دهد نه تعداد لینک‌های به‌کار گرفته‌شده.

مفهوم کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ خلاقیت، آگاهی و دانش تولید محتوا می‌باشد که مخاطبان هدف را  برای خرید یک محصول ترغیب می‌کند. درحقیقت یک نوع مهارت در بازاریابی است که با نوشتن متن‌های حرفه‌ای و هوشمندانه، نوع محصول و یا خدمات یک برند را به مخاطبان معرفی می‌کند.

هم‌چنین یک کپی رایتر، مخاطب خاص خود را خوب می‌شناسد و نیاز او را می‌داند و طبق آن، محتوای خود را می‌نویسد و باعث جذب و ترغیب آن به پیگیری می‌شود.

اگر قصد دارید در بازاریابی اینترنتی رشد قابل توجهی داشته‌باشید، باید تولید محتوایی باکیفیت، جذاب، مفید که کلیدواژه‌ی خاصی را هدف قرار می‌دهد و همچنین به‌طور پیوسته انجام دهید.

همان‌طور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، سئو همان تاثیر گذاری بر موتورهای جستجو می‌باشد.

البته فرآیند سئو به دو بخش کلی تقسیم می‌شود که به شرح ذیل می‌باشد:

سئو درونی سایت (On-site SEO)

به‌کار بردن یکسری اصول در وب‌سایت، برای جستجوی بهتر از طریق موتورهای جستجو را سئو درونی، می‌گویند. انتخاب کلیدواژه‌های مرتبط، به‌کار بردن کلمات کلیدی با تراکم منطقی در متن و نوشتن عنوانی جذاب طبق کلیدواژه‌ها، نوشتن متن جایگزین (all text) برای عکس‌ها، این موارد از نکات اولیه سئو درونی می‌باشد. در سئو درونی وب‌سایت، کاربران از اهمیت زیادی برخوردارند بخصوص محتوای با کیفیت باعث می‌شود تا مخاطبان همیشگی خود را داشته‌باشید. به همین دلیل سئو درونی نقش و اهمیت بیشتری نسبت به سئو بیرونی دارد.

سئو بیرونی سایت (Off-site SEO)

ترویج و بسط یک وب‌سایت، که باعث کسب رتبه بالاتر در لیست نتایج جستجو می‌شود، را سئوی بیرونی می‌گویند. سئو بیرونی سایت یا همان لینک بیلدینگ، برای ترویج وب‌سایت از یک راه اصولی می‌باشد که شامل روش‌ها و راهکارهای فنی وسیع‌تری در مقایسه با ساختار لینک می‌باشد.

می‌توان گفت اهمیت و اعتبار یک صفحه وب، به نوع لینکی است که به آن صفحه اشاره دارد. میزان تاثیر گذاری لینک‌های ورودی به وب‌سایت، به میزان اعتبار وب‌سایت مبدا، مرتبط و وابسته است. به‌طوری‌که اگر از یک وب‌سایت دارای اعتبار لینک دریافت کنید، مطمئنا تاثیر مثبت خواهیدگرفت، درغیر این‌صورت دریافت لینک از سایت‌های غیرمرتبط و بی‌اعتبار، تاثیر منفی خواهدداشت.

با توجه به اینکه الگوریتم‌های موتور جستجو همواره درحال تغییر است. اما نکته‌ای که واضح است میزان اهمیت و ضرورت سئو است. برای این‌که برنده بازاریابی اینترنتی شوید باید با تغییرات اعمال شده در موتور جستجوی گوگل، وب‌سایت خود را با آن تغییرات تطبیق دهید.

اهمیت سئو چیست؟

افزایش ترافیک وب‌سایت

بدیهی‌ترین نکته‌ای که می‌توان به عنوان مزیت سئو و اهمیت استفاده از تکنیک‌های سئو مطرح کرد، افزایش ترافیک وب‌سایت شماست. نمی‌توانید برای همیشه، روی بازدیدکنندگان دوست و آشنا و معرفی وب‌سایت و مطالب‌تان توسط آن‌ها حساب باز کنید. حتی بک لینک‌های سایت‌های دیگر هم، ظرفیت محدودی دارند.

بهترین دوستی که می‌تواند همیشه مراقب شما باشد و مطالب‌تان را بی‌چشم‌داشت به دیگران معرفی کند، گوگل است. اگر در پرترافیک‌ترین سایت‌ها هم، بنر تبلیغاتی داشته‌باشید یا در مقاله‌های خود (در قالب توصیه‌ی دوستانه به مخاطبان یا مثلاً رپورتاژ آگهی) به شما لینک بدهند، در نهایت، درصدی از ترافیک آن سایت‌ها را جذب خواهید کرد.

اما وقتی برای سئو وقت می‌گذارید، درصدی از کل جمعیت جستجوگر آنلاین را که اتفاقاً دقیقاً در جستجوی حرف‌های شما هستند جذب می‌کنید. ضمن این‌که این سهم نیز، با تلاش و کوشش شما می‌تواند افزایش پیدا کند.

 اعتماد بیشتر بازدیدکنندگان

بازدیدکننده‌ای که خودش مطلبی را جستجو می‌کند و به شما می‌رسد، معمولاً در مقایسه با کسی که شما به هر روش دیگر، از او خواهش می‌کنید به سایت‌تان سر بزند، به سایت شما اعتماد بیشتری خواهد داشت (به فرض این‌که با یک مطلب ضعیف و غیرمستند و تجاری با هدف فریب مخاطب، روبرو نشود و حسن نیت شما را حس کند).

این‌که مخاطب حس کند خودش در فضای وب جستجو کرده و مطالب شما را یافته و کشف‌کرده است، از نظر ماهیت کاملاً با این‌که حس کند توسط شما به سایت هدایت شده‌است تفاوت دارد.

سئو، اعتبار سایت شماست

فرض کنید سایت یا وبلاگ خود را به یک نفر معرفی می‌کنید و او می‌خواهد اعتبار سایت شما را بررسی کند. قاعدتاً او – اگر فرد متخصصی باشد – حداقل سه روش را به‌کار خواهد گرفت:

  • چند مورد از مطالب‌تان را می‌خواند (ارزیابی مستقیم محتوا)
  • رتبه الکسای سایت شما را چک می‌کند (به عنوان برآوردی از میزان مخاطبان‌تان)
  • جستجوی چند کلمه کلیدی مرتبط با موضوع سایت‌تان

ممکن است در مورد رتبه الکسا، بتوانید این بهانه را بیاورید که مطالب‌تان تخصصی است و مخاطبان کمی دارد و نباید کسی انتظار مخاطبان انبوه داشته‌باشد؛ اما این‌که گوگل هم حاضر نیست مطالب شما را به دیگران پیشنهاد کند، دیگر به سادگی قابل پذیرش نیست. 

کمک به حفظ رتبه الکسای سایت شما

هر چقدر هم که بگوییم رتبه الکسا مهم نیست و ارزش آن، امروز کمتر از گذشته ‌است (که واقعاً چنین است) باز هم، همان‌طور که کمی بالاتر گفتیم، الکسا یکی از معیارهای قضاوت اولیه در مورد سایت شماست. از این منظر می‌توان رتبه‌ی الکسا را به تأثیرگذاری اولیه در مهارت ارتباطی تشبیه کرد.

پس  با وجودی که رتبه‌ی الکسا نباید دغدغه‌ی اول ما باشد، منطقی است که جایی را در میانه یا انتهای فهرست دغدغه‌هایمان، به آن اختصاص دهیم. کم نیستند کسانی که فکر می‌کنند الکسای سایت یا وبلاگ، نشانه‌ای از میزان فعالیت صاحبان سایت و وبلاگ است و برای حفظ رتبه‌ی الکسا، باید پیوسته مطالب جدید بنویسند و منتشر کنند. 

وقت گذاشتن برای سئو، یک سرمایه گذاری بلندمدت است

جایگزین‌های سئو چه هستند؟

  • می‌خواهید روی سایت‌های دیگر، بنر تبلیغاتی بگذارید؟
  • می‌خواهید در پست‌های شبکه‌های اجتماعی، بازدید از سایت خود را تبلیغ کنید؟
  • می‌خواهید به گوگل پول بدهید تا شما را در قالب Google AdWords (با نرخ‌های دلاری که می‌دانیم و می‌شناسیم) تبلیغ کند؟
  • می‌خواهید ایمیل مارکتینگ انجام دهید؟
  • آیا می‌خواهید به سایت‌های دیگر پول بدهید تا برای شما، محتوای حمایت‌شده (Sponsored Content) منتشر کنند؟
  • می‌خواهید روی کانال تلگرام پست بگذارید و بخشی از مخاطبان را به سایت‌تان هدایت کنید؟

هیچ‌یک از این‌ها، روش‌های نادرستی نیستند. اما باید به خاطر داشته باشید که ویژگی مشترک آن‌ها، مقطعی بودن‌شان است. شما بودجه‌ای را در نظر می‌گیرید و تا زمانی که آن بودجه صرف شود، تبلیغ کردن هم ادامه پیدا می‌کند. برای این‌که مخاطبان رسانه‌های اجتماعی را هم به سایت خود هدایت کنید، لازم است پیوسته محتوای جدید تولید کنید.

 





:: برچسب‌ها: سئو سایت , سئو و بهینه سازی ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 28 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: